Frihet med fricamping

Da Eva Rose kjørte Norge rundt i en Knaus-bobil fra Askjems, falt valget på fricamping. Hun ønsket seg vekk fra sivilisasjonen og en plass å våkne med fin utsikt.

– I naturen finner jeg ro, jeg reflekterer over livet og nye ideer blir skapt, sier hun.

Se vårt utvalg av bobiler fra Knaus her!

I ti uker, fra april til juni, kjørte fotografen og hennes kjæreste, Ole Jacob Johanson, Norge rundt i bobil for å gi bort 1000 fødselsfotografier til 100 fødesteder og helsestasjoner. Hektiske jobbdager ble balansert ut med ferie i nydelig naturlandskap. For Eva var det en selvfølge å benytte seg av godene allemannsretten tilbyr ferieglade mennesker i Norge, som i hovedsak gir alle rett og mulighet til å oppleve og bruke naturen. Med et stramt budsjett, var det også en fordel at fricamping er gratis.

– Av 70 netter, ble kun tre tilbragt på campingplass fordi vi trengte strøm og måtte vaske klær. Jeg brukte som regel satellittbilder i Google Maps for å finne fine camper, men ofte fant vi fine steder mens vi kjørte. Uansett hvor sent det ble, lette vi til vi ble fornøyde, og hver kveld pakket vi ut stoler og bord, lagde oss en kopp te og snakket om dagens opplevelser. Det ble en viktig tid for oss begge, hvor vi nøt utsikten og fikk pustet ut, forteller Eva.

Magiske øyeblikk

Fra å være vant til å dra på camping med telt, ble det en ny opplevelse å reise med bobil. Eventyreren i Eva førte paret innimellom ut på ville veier.

– Enkelte ganger havnet vi i situasjoner hvor vi enten måtte kjøre igjennom privat vei for å komme oss dit vi ville, eller at plassen vi forelsket oss i lå på privat eiendom. Da ringte vi på dørklokker og spurte om lov, og vi fikk alltid et ja. Kanskje slapp vi billig unna fordi vi hadde så fin bil, sier Eva og smiler. – Folk ble nysgjerrige da de så bobilen og lurte på hva jeg drev med. Jeg fortalte om konseptet bak «Fødebilen» og budskapet med turen, og kanskje, av den grunn, fikk vi lov til litt mer enn andre. Jeg er takknemlig for alle som åpnet dørene for oss og bidro til magiske øyeblikk.

Langfoss Opp

Det var flere plasser som tok pusten fra Eva og Ole Jacob, men det er spesielt ett sted som topper listen over favorittcamper. På vei til Odda kjørte de forbi en gård i Etne, like ved Langfoss. Sistnevnte er det femte høyeste fossefallet i Norge. I 2011 ble Langfoss kåret av CNN til ett av verdens 10 flotteste fossefall. Eva løp over et jorde for å snakke med bonden på gården, som var ute og pløyde åkeren sin.

– Hos ham ville jeg overnatte! Han hadde en liten brygge nede ved vannet, med utsikt til fossen. Bonden humra godt, takket for at jeg spurte og svarte ja. Det var så vakkert der. Neste dag gikk vi toppturen Langfoss Opp, før vi kjørte videre til Odda og sov i telt under Norges største stein.

Eva og Ole Jacob sov som regel i bobilen, bortsett fra når de fikk besøk eller de dro på topptur og overnattet i fjellene. Da sov de i telt eller hengekøye. – De nettene jeg ikke sov i bobilen, savnet jeg den. Jeg sov bedre i bobilen enn jeg sover hjemme på Tøyen, ler hun.

Nybegynnerfeil

Paret opplevde også et par nybegynnerfeil på sin første bobiltur, som å ufrivillig havne midt i gågaten i Egersund. I tillegg fulgte de Google Maps ukritisk til en strand, hvor de opplevde å bli stoppet av et ras som hadde omgjort veien til en kraftig elv.

– Det var nesten umulig å snu, og da vi endelig klarte det, satt bobilen bom fast. Med hjelp fra fjøler og store steiner kom vi oss tilslutt løs, men det tok lang tid å få tilbake hvilepulsen. Vi lærte å alltid sjekke landskapet til fots før vi kjørte bobilen i usikkert terreng.

Som regel overnattet de ved naust, på nedlagte fergekaier, parkeringsplasser til badestrender eller ved små vann i fjellene. – Fricamping gir enorm frihet, utbryter Eva.

Et eventyr

Blant de fineste minnene, er første og siste natt i bobilen. Den første natten parkerte de på Brevik brygge i Nordre Frogn, med utsikt over til Oslo. Det var fremdeles vinter og de så mennesker gå over isen i lyset av fullmånen.

– Vi hadde gardinene åpne og sovnet til synet av månen. Akkurat det samme gjorde vi på vår siste natt i bobilen, på Skallevold badeplass i Tønsberg. Disse to nettene ble helt spesielle, også fordi de representerte startet og slutten på et eventyr som ble bedre enn vi noen gang kunne drømt om. Ole Jacob og jeg er blitt luksusdyr som elsker bobilferie! Og hvis anledningen byr seg, kommer jeg til å bruke bobil i jobbsammenheng igjen.

Eva og Ole Jacobs beste fricamping-tips:

1. Bruk Google Maps (satellittbilder) for å finne potensielle steder.
  2. Er du i tvil om bilen kommer frem? Gå en tur for å sjekke ut landskapet først.
  3. Bli godt kjent med og trygg på bobilen før du kjører vanskelige veier.
  4. Ønsker du å parkere på privat grunn, ikke nøl med å spørre grunneier. Det verste som kan skje, er at du får et nei.
  5. Ta med bensinaggregat eller solcellelader på lengre turer.
  6. Ha godt med vann i bobilen.
  7. Husk å beregne god tid. Hvis du først finner drømmecampen, må den nytes!
  8. Ha godt med mat slik at du kan bli lengre på ett sted dersom du ønsker det.
  9. Pakk med deg hengekøye.
  10. Lev i pakt med naturen.